RTL: Verkiezings gadgets!

RTL: Verkiezings gadgets!

http://www.rtl.nl/actueel/editienl/video/#/4644bd28-cd70-4702-9135-6bc8612b0731/De%20beste%20politieke%20prullaria

Op verzoek van RTL Editie.NL keken politicoloog Gerrard Drosterij en Frank de Bruin van Activate&co naar de gadgets die alle politieke partijen actief inzetten in hun campagne. Veel van de gratis politieke gadgets, die uitgedeeld worden bij optredens in het land,  zijn niet in lijn met de hun eigen campagne qua logo en/of boodschap. Heel veel bekende prularia als; pennen, buttons, vlaggetjes, ballonnen, pepermuntjes, strandballen, etc. is waar we op getrakteerd werden. Bijna allemaal uitwisselbare gadgets en alles behalve bijzonder.

Hoe kun je in de politiek scoren met gadgets?  De voorwaarden van een goed politiek gadget zijn dat het aantrekkelijk is om te krijgen, het een brede doelgroep aanspreekt en last but not least de partij en/of campagne boodschap op een bijzondere manier lading geeft.

Winnaar: VVD tegelspreuken

Los van de politieke voorkeur vonden we unaniem dat alleen de VVD zijn zaken goed voor elkaar had. Hun campagne team delen overal in NL magneet tegeltjes uit voor op de koelkast met daarop verschillende campagne teksten.“Niet doorschuiven maar aanpakken” “Handen uit de mouwen ipv hand ophouden” of “Geen Nederlands geen bijstand”. Tegelspreuken die de visie van de VVD helemaal uitdragen. Slim gevonden en heel herkenbaar voor iedereen. Extra vermelding verdient de principiële keus van GroenLinks om juist helemaal geen gadgets in te zetten. Hun punt dat het alleen maar het milieu belast is geheel passend bij hun politieke overtuiging.

Opvallend vonden we verder de SP die van de wieg tot het graf  een hele shop met gadgets aanbiedt. Van slabber en kinderboek t/m klaverjas kaarten voor gepensioneerden.  Het is alleen jammer dat hun tomaat logo teveel protest uitstraalt en niet aansluit bij de campagne strategie om Roemer neer te zetten als nieuwe minister president van Nederland.

Tot slot vonden we het een gemiste kans dat alle gadgets totaal geen interactie naar online stimuleren. Nergens een QR code of een andere vorm van snel digitaal contact. Zeker D66 die als thema “en nu vooruit”  hanteert had daar juist mee kunnen scoren, passend bij hun politieke programma om innovaties te stimuleren.  Hopelijk dat politieke campagne gadgets over vier jaar (of eerder!!) serieuzer worden gehanteerd.

Geef een reactie

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter