Top 10 premiumacties 2016

Top 10 premiumacties 2016

 

2016top10premiumacties

Net als vorig jaar hebben we in opdracht van Promz Magazine op basis van consumenten onderzoek weer een top 10 van premiumacties samengesteld. Van de vele honderden activatie campagnes die met namen vonden plaats in de fast moving, retail of dienstverlening sector in 2016 werd een sectie gemaakt.
Via het continu activatie barometer onderzoek werd het afgelopen jaar een drietal metingen bij de consument gehouden. Elke activatie campagne werd bij 600 consumenten, representatief voor Nederland, onderzocht op verschillende aspecten als aantrekkelijkheid, passendheid bij het merk, sympathie, toegevoegde waarde van partnership, vernieuwendheid en deelname bereidheid. Op basis van dit laatste criteria, deelname bereidheid, werd een top 10 samengesteld van activaties die gebruiken maken van een premium. Niet sec gratis premiums maar ook promo-items dat ingezet werden als self liquidator, spaar actie of als beloning in een win activatie. Hoe zag deze top 10 premiumacties er voor 2016 uit:

1. Albert Heijn Moestuinpotjes sparen
2. M&M’s Gratis M&M’s Bowl
3. Warsteiner 500 jaar Reinheitgebot glazen
4. Dekamarkt Spaar voor gratis Guzzini glazen
5. Gazelle Win de fiets van je sportheld
6. Amstel Radler Gratis koelkast op de zaak
7. Spar Spaar alle dierenveters
8. Albert Heijn Dino spaaractie
9. Samsung Gratis Gear VR
10. Jumbo Red Bull Family Race dagen

De kracht van herhaling
Retailers zijn met 5 activaties goed vertegenwoordigd in deze top 10. Op een vinden we de winnaar van vorig jaar terug Albert Heijn moestuinpotjes. Opnieuw weer een fantastische activatie die door zijn herhaling alleen maar krachtiger werd. Het mooie van AH moestuintjes is dat je als consument elk jaar weer nieuw zaaigoed moet hebben dus succes verzekerd de komende jaren! Albert Heijn moestuinpotjes sparen 2016 kende een hogere geholpen bekendheid (92% versus 87% in 2015). Op alle andere variabele scoorden beide AH moestuin spaaracties zeer hoog met als enige verschil dat vernieuwendheid dit jaar lager was maar daartegenover staat dat passendheid bij AH een veel hogere waardering heeft. Op basis van deze resultaten is een AH Moestuintjes acties in 2017 een logische stap.
Ook M&M’s zocht het dicht bij huis. Gratis bij 2 zakken M&M’s een M&M’s bowl naar keuze. Meteen in de supermarkt kon de consument kiezen uit een van de 5 verschillende M7M’s bowl’s. Een actie de een brede doelgroep aansprak, hoog scoorde op passendheid bij het merk en deelname bereidheid. Het zelfde geld voor Warsteiner. Bierglazen zijn oud als de weg naar Rome. Toch weet Warsteiner hier een bijzondere draai aan te geven. Te viering van 500 jaar Reinheitgebot, het oudste keurmerk ter wereld, heeft men een drietal design glazen laten ontwikkelen elk rond een van drie natuurlijke ingrediënten die in Duitse bier mogen zitten. Niet vernieuwend maar wel effectief qua passendheid bij het merk en deelname bereidheid. Dat geldt ook voor Dekamarkt met zijn spaaractie voor glazen. Men biedt gratis zomerse kunststof glazen aan van het joint partner Guzzini. De consument beoordeeld deze Dekamarkt activaties als erg sympathiek.

Olympisch succes
In het jaar zonder Oranje op het EK-voetbal waren de verwachtingen dat veel bedrijven in zouden springen op de Olympische Spelen van Rio. Ondanks de positieve verwachtingen van TeamNL durfden met name bedrijven die geen officiële sponsor band hadden om in te haken op dit sport events. Gazelle wist met zijn uitgekiende Olympische campagne rond fietsen van sporthelden heel veel goodwill te winnen. Niet alleen vond de consument dit de beste Olympische activatie maar ook de Olympische sporters waren verguld van de Gazelle fietsten die in Rio gereed stonden als men even wilde genieten van hun vrije tijd. Even activatie die qua passendheid bij Gazelle en sympathie het erg goed deed.
Ook Samsung bleef met zijn Olympische campagne dicht bij huis. Het unieke van de nieuwe Samsung galaxy 7 phone zijn de virtual reality mogelijkheden. Deze werden maximaal benut in de Olympische activatie campagne waarbij een gratis virtual reality gear cadeau werd gegeven bij een nieuwe Samsung galaxy 7. Windsurfer en Olympisch gouden medaille winnaar Dorian van Rijsselberge speelde een hoofdrol waarbij de consument op spectaculaire manier kennis kon maken van de virtual reality mogelijkheden die Samsung biedt. Zeer vernieuwend en hoog scorend met name bij de jongere deel van doelgroep.

Meest vernieuwende premium
Op plek 6 vinden het premium dat volgens de consument het meest vernieuwend was: de Amstel Radler 0.0% koelkast voor op de zaak. Eigenlijk meer een Business-to-Business activatie waarbij het bedrijfsborrel moment extra gefaciliteerd werd. Bij bestelling van 18 trays krijg je helemaal gratis een Amstel Radler 0.0% koelkast voor op kantoor. Een verfrissende aanpak die dit drankje nieuwe gebruiksmomenten geeft.

Altijd positief om te zien dat ook kleinere partijen kunnen scoren met een goede activatie. Na Dekamarkt zien we ook Spar supermarkten goed presteren met een opvallende activatie. Gratis een setje dierenveters cadeau bij een besteding vanaf €15,-. Zeven verschillende dierenveters kun je sparen bij een activatie die men samen met support van partner National Geographic houdt. Een slimme Spar actie die door consumenten als zeer aantrekkelijk en sympathiek beoordeeld werd.

Nog meer dieren maar dan uitgestorven vinden we terug op plek acht. Albert Heijn weet als geen ander activaties 360 graden rond in te zetten. De AH spaaracties met De Dino’s is daar weer een schitterend voorbeeld van. Als extra innovatie hebben ze aan deze actie virtual reality elementen toegevoegd. Zo kunnen kids de Dino’s heel in 3D ervaren wat een extra spannende experience geeft. Ook het educatieve karakter krijgt aandacht door de inzet van Nederlands bekendste bioloog Freek Vonk. Een avontuurlijke spokesman die zowel jong als oud aanspreekt. Niet voor niets uitgeroepen is deze actie door de vak-jury van Promz tot premium promotie van het jaar uitgeroepen. Als we kijken naar de consumenten waardering van deze Dino’s actie dan is opvallend dat juist het vernieuwende elementen zoals gebruik van virtual reality bij de consument minder duidelijk overkomt. Misschien heeft dat te maken de gelaagd het van de communicatie van dergelijke grootste activaties.

Tot slot de meest snelle activatie is zonder twijfel: Jumbo familie race dagen. In samenwerking met Red Bull was op het circuit van Zandvoort in juni twee dagenlang alle F1 spektakel te beleven die je maar kunt bedenken. Het succes van Max Verstappen, die tijdens de actieperiode zijn eerste F1 Grand prix overwinning boekte, was een enorme stimulans dat Nederland uit zijn dak ging voor deze activatie. Ruim 200.000 bezoekers en lange files bij het circuit van Zandvoort waren het gevolg.

Comments are closed.

  • RSS
  • Facebook
  • Twitter